Sprawozdanie z Lubelskiego Forum Dydaktycznego ,,Edukacja, Kultura, Wychowanie” Kazimierz Dolny 23-25 maja 2025.
W dniach 23–25 maja Kazimierz Dolny stał się miejscem spotkania i debaty nad przyszłością edukacji historycznej w Polsce. Podczas Lubelskiego Forum Dydaktycznego, zorganizowanego przez Katedrę Historii Społecznej i Dydaktyki Wydziału Historii UMCS, badacze i wybitni dydaktycy z ośrodków akademickich z całej Polski analizowali aktualne wyzwania edukacyjne oraz przemiany w kształceniu historycznym i obywatelskim w XXI wieku.
W sesjach poświęconych współczesnym problemom edukacji szczególną uwagę poświęcono rosnącej roli nowych technologii w nauczaniu historii, planowanym zmianom w podstawach programowych, znaczeniu projektów edukacyjnych oraz wykorzystaniu zasobów internetowych i stosowaniu AI w procesie dydaktycznym. W panelu ekspertów dyskutowano również o potrzebie bardziej świadomego i krytycznego podejścia do treści oraz układu podręczników szkolnych, a także o wyzwaniach związanych z ocenianiem i wychowaniem uczniów w zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
Wśród zaproszonych prelegentów znalazła się również dr Marta Nowak z Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Lublinie, która zaprezentowała referat „Między ‘paideią’ a edukacją globalną. Wybrane historyczne konteksty edukacji obywatelskiej”. W swoim wystąpieniu odniosła się do idei wychowania obywatelskiego w tradycji antycznej oraz do jej współczesnych reinterpretacji w kontekście globalizacji i dynamicznych przemian społecznych współczesności.